Als je als organisatie een holistische visie hebt op vermogensbeheer, is het logisch dat je ook op zoek bent naar mensen die het leuk vinden om niet alleen in een specialistisch hokje geduwd te worden maar juist op het brede speelveld van financieel-administratieve diensten te opereren. ‘Bij Orchestra zitten we te springen om mensen die…
Als je als organisatie een holistische visie hebt op vermogensbeheer, is het logisch dat je ook op zoek bent naar mensen die het leuk vinden om niet alleen in een specialistisch hokje geduwd te worden maar juist op het brede speelveld van financieel-administratieve diensten te opereren. ‘Bij Orchestra zitten we te springen om mensen die de (vermogens) administratie voor onze klanten – charitatieve organisaties en vermogende families – bij kop en kont vastpakken, van boekhouden tot controlling. Met veel eigen verantwoordelijkheid’, zegt managing director Roderik Bolle.
De brede visie van Orchestra slaat aan. Door het samenspel van governance, financieel beheer en administratie ervaren de klanten een vorm van ontzorging die in het laatste klanttevredenheidsonderzoek een meer dan bemoedigende spikelaat zien. Niet alleen doordat Orchestra werkt met vaste vooraf overeengekomen tarieven die schril afsteken bij de traditionele uren-factuurders of percentage-industrie, maar juist ook doordat de orkestratie over echt alle vermogenscomponenten zorgt voor overzicht en rust. En dus ook inzicht in waar kansen, risico’s en actiepunten liggen.
Roderik Bolle: ‘Onze bewezen succesvolle benadering van holistisch vermogensbeheer weerspiegelt zich in de kunde en kennis die we bij nieuwe medewerkers zoeken. Wij zijn dus op zoek naar talenten die zowel op het terrein van de charity’s als de families goed begrijpen dat het domein van vermogen complexer en interessanter is dan alleen maar beleggingsspecialist zijn, of boekhouder, of controller, of raadgever.
Je moet het in samenhang leuk vinden. Je bent dus geen radertje in het geheel, maar je bént het geheel. Het is letterlijk een onthoktebaan. Natuurlijk moet er kennis zijn van processen, systemen en van boekhouding, maar de werkelijke problemen van klanten zijn vaak anders dan ze lijken. Daar moet je wel oor voor hebben. Die signalen moet je wel kunnen oppikken.’
Die ‘klantradar’ is essentieel. Bolle: ‘Als je er bij ons achterkomt dat je klanten eigenlijk als een hinderlijke onderbreking van je werkzaamheden ervaart, hebben we allemaal iets niet goed gedaan. Een extra inspanning leveren voor een klant is geen marsorder van de directie: het moet in je zitten. We sturen op klanttevredenheid en niet op een formele inspanningsverplichting. Dan kom je maar een uur later op kantoor. Het maakt dat je bij Orchestra heel vrij wordt gelaten, maar nooit losgelaten. We dragen immers allemaal grote verantwoordelijkheid in een full circle of trust: ons vertrouwen in jou als collega, van jou in klanten en vice versa, en van de toezichthouders in ons en vice versa. Een betrouwbare club zijn en blijven is een waanzinnige uitdaging en niet te vangen in functieomschrijvingen of dikke boeteclausules. Integriteit staat nu eenmaal niet in het supermarkt schap naast de slagroom.’
Bolle: ‘Je moet dienstbaarheid ook écht leuk vinden, en vergis je niet: dienstbaarheid is niet onderdanigheid. Er is niets verkeerds aan om een aardig mens te zijn, maar verwar vriendelijkheid niet met zwakte of een onvermogen om een kritisch klankbord te zijn. ‘Klantgerichtheid’ is een extreem geïnflatteerd begrip in de dienstverlening, die de in de praktijk vaak neerkomt op ‘nee, behalve…’ Bij Orchestra draaien we dat om met een open vizier: ‘ja, tenzij…’.’
Is leeftijd een factor bij het aannemen van nieuwe collega’s? Bolle: ‘Nee, idealiter kijken we wel naar kandidaten die op het kruisvlak van energie en ervaring zitten. Die genoeg hebben van een baan bij een corporate werkgever die zichzelf ziet als het alwetende middelpunt van het universum; die genoeg hebben van de deprimerende files en de muffe debiteuren-crediteuren-mentaliteit. Wij bieden oprecht ontsleurbanen voor mensen die heel erg toe zijn aan onthokking. De ophokplicht uit de recente pandemie is daarvoor ook een katalysator gebleken. Mensen zijn daardoor meer gaan nadenken over de balans in hun leven tussen werk en privé. Bij Orchestra vertrouwen we op de capaciteit van de mensen, op hun zelfredzaamheid en zelfstandigheid. We hebben geen klokkaarten, geen cup-a-soup carrousel, maar ruimte voor thuiswerken en wil je een borrel organiseren, dan komen we echt allemaal. Als je succesvol bent, is het je eigen schuld.’
Bolle: ‘Orchestra is een club die teruggrijpt op waarom we ooit begonnen zijn: we willen ertoe doen in het domein van vermogensbeheer. Het is onvermijdelijk dat als je groeit (Orchestra telt intussen zo’n twintig medewerkers) je niet meer de cowboy uit de garage bent en dat je meer in processen en structuren gaat denken. Allemaal prima, zolang iedereen maar in zijn achterhoofd houdt dat het niet gaat om de door angst gedreven compliance, maar juist de genoemde klantgerichtheid, dan ben je in staat om met elkaar een leuke club te bouwen.’
Bolle: ‘Wij zijn een van de weinig partijen waar mensen echt met hun hele financiële gedoe bij terecht kunnen. De vermogende families die wij bedienen, bezorgen we gegarandeerd een betere nachtrust. Wij zijn geen trustpartij of slechts een verkapte beleggingsonderneming die vooral met het geld van de vermogende clientèle de beursvloer op wil. Wij zijn géén uren-facturenfabriek die gedijt bij de inefficiency van de klant; onze operatie is gericht op rust en reinheid zonder de perverse prikkel van open einde-tarieven. Je betaalt ons een vast bedrag om te helpen. Dan gaat het vervolgens gelukkig alleen nog maar over de inhoud van die dienstverlening: je hebt ons namelijk al betaald.’
Bolle, tot slot: ‘Voor onze charity-klanten is ‘maximering van hart voor de zaak’ onze core business. Ons einddoel is om maatschappelijke organisaties, zoals vermogensfondsen en goede doelen, zoveel mogelijk maatschappelijke impact te laten maken. Juist door te helpen bij een zakelijk financieel beheer maken wij meer budget voor de doelbesteding vrij. Waar een for profit naar winstmaximalisatie streeft, streven wij voor onze charity’s naar budgetmaximilisatie. Geen winstbejag, maar budgetbejag. En zo zijn wij paradoxaal genoeg als werkgever maatschappelijke relevant door juist de zakelijkheid aan te brengen in het hart van goed doen.’
Orchestra zoekt collega’s voor een onthokte baan in een jong, groeiend en ambitieus Orchestra-team. Naast onze Charity Office, groeien we ook als kool op het vlak van Private Office-dienstverlening (waaronder het voeren van complexere privé administraties inclusief houdstermaatschappijen, familie stichtingen etc.):
Neem dan contact op met managing director Wouter Hofhuis: w.hofhuis@orchestra-contact.com.
Het hoofdkantoor van Orchestra is gevestigd in het centrum van Den Haag, maar wij gaan ook een satelliet-vestiging in Almere openen. Kandidaten uit de grootregio Amsterdam-Almere nodigen wij dus ook nadrukkelijk uit om te reageren.